ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΕΙΔΥΛΛΙΟΝ - ΣΥΝΤΟΜΟΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟΝ

25100 Σελιανίτικα Αιγίου           www.idyllion.gr

Για πληρέστερη ενημέρωση των ενδιαφερομένων να γνωρίσουν το Ελληνικόν Ειδύλλιον σας παραθέτουμε σύντομες πληροφορίες  από τα μέχρι τώρα πεπραγμένα του.

Χρονολογική αφετηρία του Ελληνικού Ειδυλλίου είναι το έτος 1991,
κατά το οποίο
 άρχισε η πρώτη μεγάλη προσπάθεια του ιδρυτή του Ανδρέα Ντρέκη
στην Ελλάδα και κυρίως στην Ευρώπη για γνωστοποίηση  και προβολή
 του
πρότυπου, παραθαλάσσιου, φυσιολατρικού χώρου , εμπνεύσεως και  δημιουργίας στην έντεχνη μουσική και στα κλασικά ελληνικά γράμματα

Ανδρέας Ντρέκης   2012

Τι είναι το ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΕΙΔΥΛΛΙΟΝ "από το1991 μέχρι σήμερα  το 2013  www.idyllion.gr  και    www.idyllion.eu

 

Το Ελληνικόν Ειδύλλιον που ιδρύθηκε το 1991 από τον Ανδρέα Ντρέκη, με σπουδές οικονομίας και κοινωνιολογίας στο Πανεπιστημίου της Βέρνης, είναι ένας μη κερδοσκοπικός, αυτοχρηματοδοτούμενος πολιτιστικός φυσιολατρικός χώρος,
ένας „Κήπος των Μουσών“  στην παραλία Σελιανιτίκων, με στόχο την προαγωγή της κλασσικής μουσικής και των ελληνικών κλασσικών γραμμάτων μέσα από ποιοτικές εκδηλώσεις και προκηρύξεις διεθνών διαγωνισμών.
Μέσα σε ένα κήπο οπωροφόρων δένδρων και λουλουδιών 4 στρεμμάτων, όπου υπάρχει η κατάλληλη υποδομή με χώρους ασκήσεων, μουσικά όργανα και βιβλιοθήκη, πραγματοποιούνται
 κονσέρτα από συμφωνικές ορχήστρες και χορωδίες, σεμινάρια και διαλέξεις από ουμανιστικά γυμνάσια με ταυτόχρονη μεταφορά και εκτέλεση των πολιτιστικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων στην περιοχή της βόρειας Πελοποννήσου, της Στερεάς Ελλάδος και της Αττικής, προσφορά του Ελληνικού Ειδυλλίου εντελώς δωρεάν.
Σε πολλές από αυτές τις εκδηλώσεις, δίνεται η ευκαιρία να συνεργαστούν και να αναδειχθούν Έλληνες νέοι σολίστες, αλλά και να έρθουν σε επαφή με την κλασσική μουσική και  οι κάτοικοι της ορεινής υπαίθρου και μαθητές των σχολείων  της χώρας μας.
 20 Χρόνια τώρα το Ελληνικόν Ειδύλλιον ως ένα πρωτότυπο «Μέγαρον Μουσικής»- όπως έτσι  στις 27.7.204 το απεκάλεσε η εφημερίδα Πελοπόννησος Πατρών- παράγει  ποιοτικό πολιτισμό καταφέρνοντας  να προσελκύει με έμπνευση και τόλμη  πλειοψηφείες στις εκδηλώσεις του χωρίς να παίρνει από κανέναν επιχορήγηση και ταυτοχρόνως διατηρώντας την ανεξαρτησία του δείχνοντας νέους δρόμους.
Και τα ποιό δύσκολα γίνονται δυνατά όταν κανείς με τον ξεχωριστό ενθουσιασμό φαντασίας και δημιουργίας   να προσπαθεί να βρίσκει τρόπους να τον μεταλαμπαδεύει  και στους άλλους, να αισθάνοντα κινητοποιό αισιοδοξία κυνηγώντας και πραγματοποιώντας  αξίες που δεν φαίνονται.

Η  πολιτιστική Δημιουργία απο το Ελληνικόν Ειδύλλιον εκτός από τις διοργανώσεις  διεθνών διαγωνισμών σύνθεσης  προσέφερε και προσφέρει  αξιόλογες  και ιδιαίτερα σπάνιες εκδηλώσεις  σε πολλές πόλεις στην Πελοπόννησο , Στερεά Ελλαδα και Αττική.
 
Αναφέρουμε χρονολογικά μερικές  από αυτές.
Η αρχή έγινε  το 1991 όπου μέσα στο πρόγραμμα  από  την 100 μελή συμφωνική ορχήστρα  νέων Λειψίας παρουσιάστηκε στις συναυλίες στην  Πλατεία Σελιανιτίκων  και την άλλη ημέρα  στον μεσαιωνικό Κάστρο Λεχαινών ενώπιον 1500 ακροατών η μελοποίηση του επιγράμματος... Ω ξειν αγγέλειν Λακεδαιμονίοις.... από την μάχη των Θερμοπυλών σε σύνθεση απο τον Νίκο Βούτσινο για μεγάλη Ορχήστρα και Τραγούδι.

Το δεύτερο γεγονός  του ίδιου έτους ήταν η έναρξη του σεμιναρίου «Αττικιστί  διαλέγεσθαι και φιλοσοφείν»
 που  τελεί 19 χρόνια  τώρα υπό την καθοδήγηση του γερμανού Ελληνιστή Χέλμουτ Κβακ.

Το  επιχορηγούμενο και μοναδικό αυτό σεμινάριο
 δίνει τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να στοχάζονται και να διαλέγονται  στα αρχαία ελληνικά ,να οξύνουν τον νουν και να αναζητούν την αρετήν .
 Εφέτος από 7 μέχρι 21 Αυγούστου 2011  είναι αφιερωμένο στα στο έργο του Μεγάλου Βασιλείου
“Πως ωφελούμεθα εκ του ελληνικού λόγου”

Το 1994 χορωδία από την Γερμανία ερμήνευσε στην κατάμεστη εκκλησία των Σελιανιτίκων
την ορθόδοξη Λειτουργία του Ραχμάνινωφ, παρουσία του
 Μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ.κ. Αμβροσίου. 
Το 1995 πραγματοποιείται η πρώτη  συναυλία στο ορεινό χωριό Περιστέρα στην πλαγιά του Χελμού με την 70μελή ορχήστρα
 του
 Schleswig Holstein 
βορείου Γερμανίας .
Στόχος της έναρξης αυτών των εκδηλώσεων,
 που ονομάστηκε “Βουκολικό Φεστιβάλ” και συνεχίζονται μέχρι σήμερα επί δέκα πέντε χρόνια,
 είναι η διάδοση της κλασικής μουσικής και στην ελληνική ύπαιθρο πράγμα που είχε και έχει μεγάλη επιτυχία προάγοντας ταυτοχρόνως και την τουριστική ανάπτυξη στις ορεινές περιοχές.

Το 2002 έγινε η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού συμφωνικής μελοποίησης των αγωνισμάτων του πεντάλθου  περιέχοντες ύμνους  του Πινδάρου

Η ανταπόκριση υπήρξε μεγάλη. Ας αναφερθεί ότι τα μέλη της κριτικής επιτροπής ήταν ο καθηγητής συνθέσεως του Πανεπιστημίου της Βιέννης Βέρνερ Σούλτσε,
ο μαέστρος  Αλοίς
 Σπρίνγκερ , πρώιν συνεργάτης του Λέοναρντ Μπερνστάιν και ο Έλληνας μαέστρος Ραφαήλ Πυλαρινός.


Έλαβαν μέρος στο διαγωνισμό 21 συνθέτες από 11 χώρες. Βραβεύθηκαν
 τον Ιούλιο του 2003 τα 11 καλύτερα, από τα οποία το ένα, του συνθέτη Νίκου Κωνσταντινίδη (Καθηγητού συνθέσεως στο Πανεπιστήμιο της Λουϊζιάνας Αμερικής), ερμηνεύθηκε από τη Συμφωνική Ορχήστρα  Νέων του Στρασβούργου σε 4 πόλεις της Ελλάδας.
 

Δύο μήνες αργότερα
 τον Σεπτέμβριο, ερμηνεύθηκε το αγώνισμα «Η Πάλη» σε στίχους Πινδάρου, έργο του πρώτου νικητή του διαγωνισμού, Άγγλου Andrew March, από τη χορωδία της Μάλτας, με συνοδεία  πιάνου στο αρχαιολογικό μουσείο του Αιγίου παρουσία του Δημάρχου κ. Δημήτρη Περπή και όλων των αρχών της πόλης. 


\

Το 2004 με παράλληλη παρουσίαση τρεις φορές της Όπερας « Ορφέας και Ευρυδίκη» του Γκλουκ  από 90 μουσικούς  που υπήρξε το  αποκορύφωμα  εκείνης της χρονιάς, 
ερμηνεύθηκε  το επίσης βραβευμένο, έργο του ίδιου διαγωνισμού, «Ύμνοι του Πινδάρου », του Έλληνα συνθέτη Σπύρου Μάζη από την νεανική συμφωνική ορχήστρα και την  χορωδία  όπερας του Μεράν Ιταλίας  στις 21 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο του Άργους , στις 23 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο των Οινειάδων, και στις 26 Αυγούστου στο Ελληνικόν Ειδύλλιον.

 Επίσης το έτος 2005 , παρουσιάσθηκε στον κήπο του Ελληνικού Ειδυλλίου, σε πρώτη εκτέλεση ανοικτού χώρου
το πρώτυπο έργο «Αγχιβασίη»  του συνθέτη Βέρνερ Σούλτσε καθηγητή στο πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών της Βιέννης  που σημαίνει Πλησίασμα, μια λέξη που χρησιμοποιεί ο Ηράκλειτος. Πρόκειται για μια παράσταση που συνδυάζει μουσική, αίσθημα, κίνηση και θέατρο.
Ο κήπος του Ελληνικού Ειδυλλίου έγινε σκηνή . Από το προβαλλόμενο σε οθόνη έργο ξεπηδούν μέσα στον κήπο ζωντανά
  οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές. Εικόνες στοχαστικού λόγου  του Ηρακλείτου και Εμπεδοκλή  ρέουν στην μουσική και στην κίνηση. Μεταφυσική αιωρείται στον κύκλο της ποίησης. «Αρμονία αφανής  φανερής κρείττων», αρμονία που δεν φαίνεται είναι ανώτερη από εκείνη που φαίνεται κατά τον Πλάτωνα, στον Τίμαιο.

Tο 2005, διοργανώσαμε έναν  διεθνή διαγωνισμό με την ονομασία  ΑΓΩΝ ΑΡΕΤΗΣ 2005 με σκοπό να προάγει και να συνδυάσει την κλασική ελληνική γλώσσα με την φιλοσοφική σκέψη και την ζωγραφική έμπνευση.  Όλα τα βραβεία για τους νικητές ήταν δωρεάν διαμονή μιας έως δύο εβδομάδων στο Ελληνικόν Ειδύλλιον. Περισσότερες Πληροφορίες για τα έργα ,με πρώτη νικήτρια την Ελληνίδα μαθήτρια του γυμνασίου του Κιέλου  Κλεονίκη Ρίζου, επιλέγετε την Ιστοσελίδα μας .

Toν Οκτώβριο του 2009  το Ελληνικόν Ειδύλλιον",   προκήρυξε τον διεθνή διαγωνισμό συνθέσεως Όπερας "Έλίκη Αθάνατος". Ήδη πάνω από 80 συνθέτες από όλο τον κόσμο ενθουσιάστηκαν από το λιμπρέτο και ζήτησαν να το μελοποιήσουν. 
Όλους το Ελληνικόν Ειδύλλιον  τους προσκάλεσε ! αφιλοκερδώς να έλθουν στον χώρο του και να εμπνευσθούν κατά  την διάρκεια της συνθέσεώς τους. Μερικοί από αυτούς ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή μας  και ήλθαν.
Μέχρι 15.9.2010 ήταν η προθεσμία αποστολής των έργων, ενώ αρχάς Οκτωβρίου διεθνής επιτροπή προσκαλεσμένη από το Ελληνικόν Ειδύλλιον  τα έκρινε  και έδωσε τα αποτελέσματα.  
 

Ο διαγωνισμός και τα βραβεία χρηματοδοτήθησαν εξ ολοκλήρου από το "Ελληνικόν Ειδύλλιον"Δύο πρώτα Βραβεία εδόθησαν  στουςκυρία Τάνια  Σικελιανού από την Πάτρα και  κύριον  Χέρμαν  Ρεχμπέργκερ  ( Herman Rechberger ) από την Φινλανδία.
 Επίσης απενεμήθησαν.
Μία εξαιρετική διάκριση
  στον Γιοχάννες  Κότσι  (  Johannes Kotschi) από την Αυστρία

και ένας έπαινος στον  Μιχάλη Ανδριτσόπουλο  από την Αθήνα
Την
  διεθνή κριτική επιτροπή  αποτελούσαν οι Prof. Werner  Schulze , καθηγητής συνθέσεως στο Πανεπιστήμιο καλών τεχνών της Βιέννης, Alois Springer πρώην μαέστρος της Philarmonica  Ungarica 
και  ο Σπύρος Μάζης διδάκτωρ Πανεπιστημίου Jork  Aγγλίας ) συνθέσεως  οι οποίοι και συνεδρίασαν τέλη Σεπτεμβρίου προσκεκλημένοι στο Ελληνικόν Ειδύλλιον.
Περισσότερες πληροφορίες
  για  τον Διαγωνισμό με φωτογραφίες και βιογραφικά για τους βραβευθέντας και σχόλια για το έργο τους  από  την διεθνή κριτική επιτροπή  επιλέγετε τις ιστοσελίδες  http://www.idyllion.gr/libd.htm   στα γερμανικά και   

http://www.idyllion.gr/! libe.htm   στα αγγλικά

Το σχεδιαζόμενο ανέβασμα της όπερας „ΕΛΙΚΗ ΑΘΑΝΑΤΟΣ „σε όλο τον κόσμο επιδιώκεται από το Ελληνικόν Ειδύλλιον σε συνεργασία με την Εταιρεία Φίλων Αρχαίας Ελίκης, να αποτελέσει μεγάλο πολιτιστικό γεγονός και ταυτοχρόνως να συντελέσει σε μια μεγάλη τουριστική ανάπτυξη της βόρειας Πελοπονήσου. Για αυτό και προσκαλεί σε δωρεάν διαμονή  2 εβδομάδων στον χώρο του όλες τις ξένες ορχήστρες και χορωδίες που θα παίξουν την όπερα στην Ελλάδα και στην χώρα τους!!
Το ανέβασμα της όπερας αυτής από την Ελληνική Λυρική Σκηνή, το Μέγαρο Μουσικής αλλά και στην Επίδαυρο και στα άλλα αρχαία Θέατρα, θα αποτελούσε φυσικά μια μεγάλη τιμή για την Ελλάδα και είμαστε βέβαιοι ότι οι αρμόδιοι θα προωθήσουν το έργο αυτό αξιοποιώντας τον πολιτιστικό μας πλούτο.
 Ήδη είμαστε σε επαφή με μεγάλες Ορχήστρες και χορωδίες απο την Ευρώπη και την Αυστραλία που αναγνωρίζουν την όπερα αυτή ώς ένα
 "πολύ  συναρπαστικό έργο", που εκτός από τους ξένους, προσφέρει ιδιαίτερα για τους ομογενείς μας μεγάλη συγκίνηση και υπερηφάνεια για την πατρίδα Ελλάδα, την ιστορία και τη γλώσσα μας.
Η πρόοδος μάλιστα και η εξέλιξη των ανασκαφών από την ερευνητική ομάδα της Ντόρας Κατσωνοπούλου που θα πρέπει απρόσκοπτα να συνεχίζεται (και όχι μετά των γνωστών εμποδίων) σε ετήσια βάση, θα προσφέρει κάθε φορά και νέα στοιχεία έμπνευσης με τα νέα ευρήματα.

Τον Οκτώβριο 2010 φιλοξενήθηκε ένα σύνολο 15 λυρικών τραγουδιστών,αποφοίτων σπουδαστών των μουσικών Πανεπιστημίων Βερολίνου και Λειψίας  οι οποίοι έκαναν άσκηση στην προετοιμασία
της όπερας «Οι γάμοι του Φίγκαρο»  που θα παρουσίαζαν αργότερα στη Γερμανία , με πρώτη παρουσίαση στο Ελληνικόν Ειδύλλιον στις 2. Οκτωβρίου, στην νέα μας εστεγασμένη σκηνή  σε μία εξαιρετική ερμηνεία  και σκηνοθεσία που καταγοήτευσε  τους πολυπλυθείς και πολύ τυχερούς θεατές εκείνης της βραδιάς.
 Τον Οκτώβρίο του 2010  φιλοξενήθησαν 130 χορωδοί και μουσικοί (οι περισσότεροι   έμεινα στα γύρω ξενοδοχεία) οι οποίοι παρουσίασαν το μεγάλο έργο του Μίκη Θεοδωράκη«CantoGeneral» σε δύο κοντσέρτα. Aυτά πραγματοποιήθησαν  αντίστοιχα στις 13 Οκτωβρίου στην συνεδριακή αίθουσα του Πανεπιστημίου της Πάτρας στο Ρίον, και στις 16  στο κλειστό γυμναστήριο  της πόλης Δερβένι παρουσία του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη και ενώπιον 1000 ακροατών.

Νέος  διεθνής  διαγωνισμός  ΑΓΩΝ  ΑΡΜΟΝΙΑΣ   2011”
Για την προαγωγή διεθνώς
των ελληνικών κλασσικών γραμμάτων με την ποίηση και την μουσική σύνθεση .
Τόσον για μαθητές από 15 χρόνων όσον και για ενήλικους.
Επιλέγετε ένα  ρητό ενός Έλληνα  αρχαίου φιλοσόφου ή μία στροφή ενός αρχαίου ποιήματος  μέχρι περίπου 15 λέξεις  και το γράφετε με λατινικά γράμματα στην ερασμιακή προφορά. Αυτό το μεταφράζετε στα  Νέα Ελληνικά ή Γερμανικά ή Αγγλικά  ή Γαλλικά . Κατόπιν  τον νόημα του ρητού ή της στροφής την κάνετε ένα μικρό ποίημα στην γλώσσα που διαλέξατε μέσα στο οποίο ποίημα να επαναλαμβάνεται το ρητό ή η στροφή σαν επωδός και στα αρχαία και στην μετάφρασή του. Όταν λοιπόν ετοιμάσετε το ποίημα επιλέγετε έναν μουσικόν συνθέτη να το μελοποιήσει  σε νότες για να τραγουδιέται και να παίζεται σε συνοδεία πιάνου γραμμένο και  σε λατινικά γράμματα για να είναι εύκολο να τραγουδιέται και από τους ξένους.
Αυτό μας το στέλνετε μέχρι 31 Ιουλίου 2011με την κανονική διεύθυνσή σας εξωτερικά και με
 κωδικό αριθμό  εσωτερικά στο κλειστό φάκελο που περιλαμβάνει το έργο μαζί με βιογραφικά και φωτογραφία του ποιητή και του συνθέτη.
Η διεύθυνσή μας είναι:
Ελληνικόν Ειδύλλιον,
 Κυανής Ακτής 20,  25100 Σελιανίτικα Αιγίου
Προηγουμένως μέχρι 31 Μαίου  2011 μας στέλνετε διαδικτυακά με το όνομά σας
 στο    hellenikon@idyllion.gr μια απλή ειδοποίηση ότι θα λάβετε μέρος στον διαγωνισμό.Τέλος  Σεπτεμβρίου 2011 θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα και τα βραβεία.Περισσότερες  πληροφορίες  για την διεθνή κριτική επιτροπή και για τα βραβεία λαμβάνετε  στα αγγλικά και γερμανικά στην ιστοσελίδα μας  www.idyllion.gr

Στα μέχρι τώρα 22 χρόνια των εκδηλώσεων αυτών δόθηκε σε πολλούς, Έλληνες και ξένους, νέους ταλαντούχους στη μουσική η δυνατότητα να δώσουν Ρεσιτάλ ή να συμπράξουν ως σολίστες (όπως η οκτάχρονη  Σόφι  Μόζερ, ο ενδεκάχρονος Βέρνερ Σνίτσελ, η 14χρονη Κονστάντσε Τσίμανν , οι δύο πρώτοι 1οβραβείο βιολιού μουσικής  νεότητος  και η τρίτη1οβραβείο πιάνου Γερμανίας .

Από Ελληνικής πλευράς
, εκτός από την χορωδία Αιγίου υπό την διεύθυνση του Λεωνίδα Χαραλαμπόπουλου, με σοπράνο την Μαρία Πετεμερίδου, συμμετείχαν οι πανελληνίως ή και διεθνώς βραυευμένοι Βασίλης  Βαρβαρέσσος και Παναγώτης Γώγος (ρεσιτάλ πιάνου και σολίστ με συμφωνική ορχήστρα  φιλεξούμενή μας, η Μαρία Καβούνη (ρεσιτάλ κιθάρας και σολίστ με συμφωνική ορχήστρα δική μας ), ο 13 χρονος βιολίστας  Αρσένης  Σελαλμαζίδης ( σολίστ με συμφωνική ορχήστρα δική μας ),
 η Βίκη Γιαννούλα και ο Μάριος Καζάς (ρεσιτάλ πιάνου και σολίστ με συμφωνική ορχήστρα φιλοξενούμενη μας υπο την διεύθυνση του Βάλτερ Κέμπφελ)..
Μέχρι σήμερα φιλοξενήθηκαν
συνολικά στο Ελληνικόν Ειδύλλιον πάνω από 100 ορχήστρες και χορωδίες και πραγματοποιήθηκαν περισσότερα από 600 κοντσέρτα υψηλής ποιότητας, με αθρόα συμμετοχή του κοινού τόσον μέσα στον “Κήπο των Μουσών” στον δικό μας χώρο όσον και σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας (Πάτρα, Σελιανίτικα, Αίγιο, Ακράτα, Αιγείρα, Περιστέρα Ακράτας, Ναύπακτος, Μεσολόγγι, Κατόχι, Γαλαξείδι, Άμφισα, Αμαλιάδα, Πύργος, Κάστρο Χλεμούτσι, Αρχαία Ολυμπία,  Οινειάδες, Λουτράκι, Μέγαρα, Δερβένι, Ξυλόκαστρο, Κόρινθος, Άργος, Ναύπλιο, Αθήνα κ.λ.π.)

 Εκδηλώσεις Λόγου και Τέχνης πραγματοποιήθηκαν και συνεχίζονται κάθε χρόνο παράλληλα με τις μουσικές όπως (διήμερο Σεφέρη, Σικελιανού, Καβάφη, Σαπφούς , κ.α.). Σε όλες δε τις εκδηλώσεις μας η είσοδος ήταν  ελεύθερη!
Παράλληλα το Ελληνικόν Ειδύλλιον ίδρυσε το 2001 και τον μη κερδοσκοπικό
 «Όμιλο Φίλων του Ελληνικού Ειδυλλίου», με βασική επιδίωξη
τη διάδοση των σκοπών του, ώστε να επιτευχθούν αποτελεσματικότερα
οι πολιτιστικοί στόχοι του.
Μεταξύ των επιτίμων μελών του Ομίλου συγκαταλέγονται ο καθηγητής
του Πολυτεχνείου και
πρώην Υπουργός πολιτισμού Δημήτρης Νιάνιας
και ο Ελληνοαμερικάνος Θεόδωρος Σπυρόπουλος,
πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Εθνικού Συμβουλίου.

ΥΓ.Επιλέγετε  την ξεχωριστή  ιστοσελίδα μας http://www.idyllion.gr/Programm2005-06-07-08.htm όπου έχετε  πολλές πληροφορίες και φωτογραφίες για το πρόγραμμα  2013- 2014

 Δημοσιεύσεις για το Ελληνικόν Ειδύλλιον από τις ελληνικές εφημερίδες

Εφημερίδα Αιγίοχος στο  Αίγιον
26 Μαρτίου 2011 στο πολιτιστικό κέντρο του Αιγίου
το πρώτο αφιέρωμα στην όπερα 'ΕΛΙΚΗ ΑΘΑΝΑΤΟΣ'


Σε φωτογραφία μετά την συναυλία στις 26.3.2011.
Από αριστερά Ο δήμαρχος Διακοπτού Τακης Βασιλείου. η κ. Μαρία Κανελλοπούλου, η αρχαιολόγος  Δώρα Κατσωνοπούλου,
ο δήμαρχος Αιγίου Στάθης Θεοδωρακόπουλος, η Αντιδήμαρχος και η επί του πολιτισμού Βάσω Ψυχράμη
και ο Ανδρέας Ντρέκης ιδρυτής -διευθυντής του Ελληνικού Ειδυλλίου εμπνευστής και οργανωτής της Όπερας ΕΛΙΚΗ ΑΘΑΝΑΤΟΣ

Ο λόγος του Ανδρέα Ντρέκη  στις 26.3.2011στο πολιτιστικό κέντρο Αιγίου
 Ιστορικό της συγγραφής ,η πλοκή του λιμπρέτου και η δημιουργία της  Όπερας

ΕΛΙΚΗ ΑΘΑΝΑΤΟΣ  
 

 

 

   Αγαπητοί  φίλοι του  Ευγενούς και του Ωραίου
 

Η Ελίκη που ήταν η σπουδαιότερη πόλη της αρχαίας Αχαϊας καταστράφηκε το 373  π.Χ. από μεγάλο σεισμό και τσουνάμι. Ο Παυσανίας αναφέρει περίπου 500 χρόνια αργότερα, στο βιβλίο του « Ελλάδος Περιήγησης» ότι είδε ερείπια της αρχαίας πόλης κάτω από τα νερά της θάλασσας και έγραψε μια λεπτομερή ιστορία για την πόλη και τους κατοίκους της.  Τον καταποντισμό και την εξαφάνιση της Ελίκης ιστορούν και πολλοί άλλοι αρχαίοι συγγραφείς.

 

Αυτός ο ενθουσιασμός για την αναζήτηση της χαμένης αδελφής μας πόλης Ελίκης , η αγάπη για την αρχαίαν  έγκριτον ελληνικήν γλώσσα και την κλασσική μουσική αλλά και η πρόθεση μου να βοηθήσω δημιουργικώς  την αξιοζήλευτη ερευνητική ομάδα  μου έδωσε ώθηση να εμπνευσθώ μία διαχρονική ιστορία γύρω από την αρχαία Ελίκη και τις τωρινές προπάθειες ανεύρεσής της σαν βάση για την συγγραφή ενός λιμπρέτου που θα συνδύαζε αυτόν τον πολύπλευρον ενθουσιασμό σε ένα έργο  Όπερα -βίωμα.

Επιθυμία μου ήταν η πλοκή της ιστορίας να γραφεί στα Αρχαία Ελληνικά, όπως και έγινε. Μέσα σε 5 μήνες το 2006, ο γερμανός φιλόλογος Καθ. του Πανεπιστημίου του Μονάχου Φραντς Κνάππικ, όταν του διηγήθηκα και μόνο την πλοκή της ιστορίας, έγραψε το λιμπρέτο και του έδωσε τον τίτλο  ΕΛΙΚΗ ΑΘΑΝΑΤΟΣ. Ο ίδιος συμμετείχε τότε στα σεμινάρια «Αττικισθεί διαλεγέσθαι και φιλοσοφείν», που διοργανώνονται εδώ και 19 χρόνια στο Ελληνικόν Ειδύλλιον και είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί τις ανασκαφείσες περιοχές στο χώρο της Ελίκης και να γνωρίσει και προσωπικώς την κ. Κατσωνοπούλου.

Στο λιμπρέτο υμνείται η αγάπη ενός νέου και μιας νέας στην αρχαιότητα, θα βρείτε όμως και τις πνευματικές, φιλοσοφικές χαρές του αρχαίου συμποσίου με θέμα τον έρωτα σε διαλόγους και σε μελοποιημένα ποιήματα αρχαίων λυρικών. Επακολουθούν  και αναπαρίστανται οι τραγικές στιγμές  του μεγαλου σεισμού και της τραγικής καταστροφής της γενέτειράς τους Ελίκης από την οποία το νεαρό ζευγάρι επέζησε.


Το πλέον εντυπωσιακό και δραματικό σημείο καμπής στην πλοκή της ιστορίας είναι στη συνέχεια η αλλαγή και μετάβαση από την απώτερη αρχαιότητα στο «μέλλον», η παρουσία ημών των συγχρόνων, 2500 χρόνια περίπου αργότερα. Μια ελληνίδα αρχαιολόγος που κατάγεται από την περιοχή του Αιγίου, η δική μας Ντόρα Κατσωνοπούλου με την ερευνητική της ομάδα αναζητούν επίμονα την κοντινή προς τη γενέτειρά της πόλη και γράφουν έτσι οι ίδιοι τη σύγχρονη  ιστορία.

Κατά την διάρκεια αυτής της πολύχρονης αναζήτησης της αρχαίας πόλης, συμβαίνει δεύτερος σεισμός, όμως όχι τόσο ισχυρός όσο εκείνος της αρχαιότητας. Ωστόσο στη διάρκειά του φαίνεται να πέφτει  ένας τοίχος σε ένα μεγάλο τμήμα του χώρου των ανασκαφών.  Ο γκρεμισμένος τοίχος σαν από θαύμα αποκαλύπτει μέρος των ερειπίων του εντυπωσιακού αρχαίου ναού και τμήματα από το υπερφυσικού μεγέθους χάλκινο άγαλμα του Ποσειδώνα. Η επιτυχία της μακροχρόνιας επίμονης προσπάθειας σε επιστημονική έρευνα γίνεται πραγματικότητα. Εντός ολίγου μεγάλο μέρος του αρχαίου ιερού έχει ανασκαφεί. Με μια μεγαλειώδη, θριαμβευτική γιορτή προς τιμήν πρωτίστως της αρχαιολογικής επιστήμης και των αρχαιολόγων που λαμβάνει  χώρα μέσα στον χώρο της Ελίκης και με παρόντες τον λαό και τις αρχές της Αιγιάλειας αλλά και προς τιμήν της αιώνιας αγάπης με ένα από μηχανής περιστατικό, τελειώνει η όπερα-βίωμα με την χορωδία και τους καλεσμένους να τραγουδούν και να χορεύουν παλιά και νέα ελληνικά τραγούδια και χορούς.

Η αναπαράσταση του μεγάλου σεισμού με την καθίζηση της πόλης και την κατακάλυψή της από το τσουνάμι, τόσο μουσικώς όσον σκηνικώς, δίνει στους θεατές μεγάλες συγκινησιακές στιγμές όταν ταυτοχρόνως με συμφωνικούς ήχους, ηχητικά εφέ και προβαλλόμενες κινούμενες εικόνες βιώνονται αυτές οι δραματικές στιγμές. Δέν είναι τόσο μια όπερα σαν τις συνηθισμένες αλλά είναι μια συγκλονιστική αναπαράσταση του ηχοχρώματος της ελληνικής αρχαίας γλώσσας, της λαμπρότητος του ελληνικού κλασσικού πολιτισμού αλλά και των συνεπειών των καταστροφικών στοιχείων της φύσης στην ανθρώπινη ζωή  πού όμως ξεπερνιέται και απαλύνεται με  το αιώνιο αίσθημα της αγάπης.


.......Τα χορικά, οι άριες, καθώς και η παρουσίαση των φιλοσοφικών διαλόγων στα αρχαία ελληνικά, τονίζουν την ομορφιά και την ακρίβεια της ελληνικής γλώσσας και την υποβλητική δύναμή της.

   Για να αποφευχθούν τα γλωσσικά εμπόδια και να επιτραπεί η μουσική επένδυση     πιο αποδοτικά σε άλλες γλώσσες, το λιμπρέτο είναι μεταφρασμένο στα αγγλικά και γερμανικά συμπεριλαμβανομένης της φωνητικής εφαρμογής των αρχαίων  Ελληνικών στο λατινικό αλφάβητο. Οι συνθέτες ανέλαβαν να μεταφέρουν εντυπωσιακά μελοποιημένη την αισθητική και την δυναμική της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Είτε με αποκλειστικά σύγχρονους νεοελληνικούς ή αρχαίους ήχους ή με συνδυασμό και των δύο. Η παραπάνω αντίθεση των παλαιών και νέων μουσικών ήχων και το αρμονικό ταίριασμα του παρελθόντος με το παρόν στη σύνθεση αποτελεί ομολογουμένως ξεχωριστή καλλιτεχνική πρόκληση. Στόχος είναι τα δύο φυσικά καταστροφικά φαινόμενα, ο αρχαίος και ο νεότερος σεισμός, με την διαφορετική τους ισχύ που αποτελούν ζωτικής σημασίας στοιχεία στο αποτέλεσμα της ιστορίας να έχουν σημαντική προβολή στη σύνθεση. Για το σκοπό αυτό, έξω-μουσικά ειδικά εφέ, όπως δια μέσου ηλεκτρονικών συσκευών, προβλέπονται να χρησιμοποιηθούν.

 Η παρουσίαση της όπερας κάθε χρόνο σε ένα αναβιωμένο φεστιβάλ των «Ελικείων» θα αποτελέσει μεγάλη έλξη για Έλληνες και ξένους τουρίστες που στη φαντασία τους θα αναζητούν μια Ατλαντίδα και θα την ζουν σε μία μουσική αναπαράσταση. Ταυτοχρόνως θα αποτελεί κάθε χρόνο και το καλλιτεχνικό όραμα, μοναδικό προνόμιο όλων των Αιγιαλέων μουσικών, καλλιτεχνών και πνευματικών δημιουργών που θα συμμετέχουν κάθε τόσο με καινούριες εμπνεύσεις σε ότι αφορά  το ανέβασμα ετησίως αυτού του ιστορικού μουσικού Βιώματος ΕΛΙΚΗ ΑΘΑΝΑΤΟΣ, δηλαδή μουσικά, σκηνοθετικά, ενδυματολογικά, ηχητικά, φωτιστικά, θεατρικά.

Επ αυτού τελειώνοντας λίγα λόγια για τον διαγωνισμό και αναφορά σε αυτούς που βραβεύθηκαν και στην κριτική Επιτροπή που εβοήθησε με το διεθνές κύρος  της.

 Έχοντας  έτοιμο το λιμπρέτο τον Οκτώβριο του 2009  το Ελληνικόν Ειδύλλιον",   προκήρυξε τον διεθνή διαγωνισμό συνθέσεως Όπερας "Έλίκη Αθάνατος". Πάνω από 80 συνθέτες από όλο τον κόσμο ενθουσιάστηκαν από το λιμπρέτο και ζήτησαν να το μελοποιήσουν. 
Όλους το Ελληνικόν Ειδύλλιον  τους προσκάλεσε αφιλοκερδώς να έλθουν στον χώρο του και να εμπνευσθούν κατά  την διάρκεια της συνθέσεώς τους. Μερικοί από αυτούς ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή μας  και ήλθαν.
Μέχρι 15.9.2010 ήταν η προθεσμία αποστολής των έργων, ενώ αρχάς Οκτωβρίου διεθνής επιτροπή προσκαλεσμένη από το Ελληνικόν Ειδύλλιον  τα έκρινε  και έδωσε τα αποτελέσματα.  Ο διαγωνισμός και τα βραβεία χρηματοδοτήθησαν εξ ολοκλήρου από το "Ελληνικόν Ειδύλλιον"

Δύο πρώτα Βραβεία εδόθησαν  στους

κυρία Τάνια  Σικελιανού από την Πάτρα

και  κύριον  Χέρμαν  Ρεχμπέργκερ  ( Herman Rechberger ) από την Φιλανδία

 επίσης απενεμήθησαν

Μία εξαιρετική διάκριση  στον Γιοχάννες  Κότσι  (  Johannes Kotschi) από την Αυστρία

και ένας έπαινος στον  Μιχάλη Ανδριτσόπουλο  από την Αθήνα

Την  διεθνή κριτική επιτροπή  αποτελούσαν οι Prof. Werner  Schulze , καθηγητής συνθέσεως στο Πανεπιστήμιο καλών τεχνών της Βιέννης, Alois Springer πρώην μαέστρος της Philarmonica  Ungarica 
και  ο Σπύρος Μάζης διδάκτωρ ( Πανεπιστημίου Jork  Aγγλίας ) συνθέσεως  οι οποίοι και συνεδρίασαν τέλη Σεπτεμβρίου προσκεκλημένοι στο Ελληνικόν Ειδύλλιον.

Περισσότερες πληροφορίες  για  τον Διαγωνισμό με φωτογραφίες και βιογραφικά για τους βραβευθέντας και σχόλια για το έργο τους  από  την διεθνή κριτική επιτροπή  επιλέγετε τις ιστοσελίδες  http://www.idyllion.gr/libd.htm   στα γερμανικά και   

http://www.idyllion.gr/! libe.htm   στα αγγλικά

 

  Η εκτέλεση της όπερας σε όλο τον κόσμο επιδιώκεται από το Ελληνικόν Ειδύλλιον σε συνεργασία με την Εταιρεία Φίλων Αρχαίας Ελίκης, να αποτελέσει μεγάλο πολιτιστικό γεγονός και ταυτοχρόνως να συντελέσει σε μια μεγάλη τουριστική ανάπτυξη της βόρειας Πελοπονήσου. Για αυτό και προσκαλεί σε δωρεάν διαμονή  2 εβδομάδων στον χώρο του όλες τις ξένες ορχήστρες και χορωδίες που θα παίξουν την όπερα στην Ελλάδα και στην χώρα τους!! Το ανέβασμα της όπερας αυτής από την Ελληνική Λυρική Σκηνή, το Μέγαρο Μουσικής αλλά και στην Επίδαυρο και στα άλλα αρχαία Θέατρα, θα αποτελούσε φυσικά μια μεγάλη τιμή για την Ελλάδα και είμαστε βέβαιοι ότι οι αρμόδιοι θα προωθήσουν το έργο αυτό αξιοποιώντας τον πολιτιστικό μας πλούτο. Ήδη είμαστε σε επαφή με μεγάλες Ορχήστρες και χορωδίες απο την Ευρώπη και την Αυστραλία που αναγνωρίζουν την όπερα αυτή ώς ένα  "πολύ  συναρπαστικό έργο", που εκτός από τους ξένους, προσφέρει ιδιαίτερα για τους ομογενείς μας μεγάλη συγκίνηση και υπερηφάνεια για την πατρίδα Ελλάδα, την ιστορία και τη γλώσσα μας.
Η πρόοδος μάλιστα και η εξέλιξη των ανασκαφών από την ερευνητική ομάδα της Ντόρας Κατσωνοπούλου που θα πρέπει απρόσκοπτα να συνεχίζεται (και όχι μετά των γνωστών εμποδίων) σε ετήσια βάση, θα προσφέρει κάθε φορά και νέα στοιχεία έμπνευσης με τα νέα ευρήματα.

Ας μάθουμε λοιπόν να χαιρόμεθα εμπνεόμενοι από τον έρωτα για κάθε Ωραίον και Αγαθόν στις επιστήμες και τις τέχνες , ιδικά σε μας  εδώ  με την εύρεση   της Ελίκης και στις καλές τέχνες με το ανέβασμα της δικής μας  όπερας  της ΕΛΙΚΗ ΑΘΑΝΑΤΟΣ .
Να επιδιώκουμε αξίες  που δεν φαίνονται και  να τις πραγματοποιούμε ,
να μεταδίδουμε  σε όλους τον ενθουσιασμό της αφανούς Αρμονίας , που κατά τον Ηράκλειτον  αυτή είναι μεγαλύτερη της φανερής,  "Αρμονία αφανής  κρείτων φανερής".
 Έτσι χαιρόμεθα όλοι μαζί δημιουργούντες  κάνοντας  πολλά όνειρα πραγματικότητα ,αξιοποιώντας τα μέγιστα τις γνώσεις μας και τον πολιτισμό του τόπου μας.

Ανδρέας Ντρέκης 
  
www.idyllion.gr

 

 

Εφημερίδα ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ στην Πάτρα

Όπερα "Ορφέας και Ευρυδίκη" στο αρχαίο θέατρο του Άργους